Miért érdemes ingatlanközvetítőhöz fordulni?

Manapság, mivel túlkereslet uralkodik az ingatlanpiacon, sokan úgy gondolják, fölösleges az ingatlanközvetítő munkája. "Minek fizessek még a közvetítőnek is, ha én is el tudom adni."- hangzik el a mondat szinte minden alkalommal, amikor egy ingatlanközvetítő felkeres egy eladót.

Tény, hogy a nagyobb kereslet hatására viszonylag gyorsan cserélnek gazdát az ingatlanok, de mi most mégis azt a témát járjuk körbe, hogy miért érdemes ingatlanközvetítőn keresztül piacra tenni eladó ingatlanunkat illetve miben tud mégis értéket teremteni egy ingatlanos.

Mit tud egy közvetítő, amiért érdemes rajta keresztül árulni az ingatlant?

Ahogy már korábban is írtam, 2 éve az ingatlanpiacot a túlkereslet határozza meg, ezért sokan úgy gondolják, hogy önállóan is könnyedén értékesítik az ingatlanukat. Ennek ellenére érdemes  átgondolni a következőket:

    • megéri-e több portálra felregisztrálni
    • hirdetést beállítani
    • telefonhívások áradatát végighallgatni
    • bemutatásra időpontot egyeztetni
    • ingatlant többször is bemutatni
    • érdeklődő megjegyzéseit, esetleges kritikáit végighallgatni
    • a néha kellemetlen alkuban személyesen részt venni.

E terhek alól jelenthet felmentést egy megbízható ingatlanközvetítő, aki először is felméri az ingatlan értékét, összehasonlító adatokkal szolgál a  piacot befolyásoló gazdasági változásokról, feltárja az ingatlan értéknövelő és értékcsökkentő tényezőit és tapasztalata alapján megbecsül egy várható eladási időt.

Ezt követően dokumentálja az ingatlan adatait, megméri a helyiségeket, fotókat készít, internetes hirdeti saját és partnerirodái honlapján, illetve számos online ingatlanos portálon fizetett hirdetésként jeleníti meg.

Nagyon fontos az ingatlan részletes, de nem túl hosszú leírása, szakszerű és jó minőségű fotók beillesztése; vagyis olyan hirdetés készítése, amely szimpatikussá teszi az ingatlant az érdeklődők számára. Fontos, hogy egy-egy jelzővel kiemeljük az ingatlan erősségét, de ne használjunk túlzó szavakat. Az irodák számára jelentős költséget jelent ezen hirdetések finanszírozása, hiszen nemcsak maga a hirdetés, de annak kiemelése további extra ráfordítást jelent. Sok esetben egy-egy nagyobb értékű vagy különleges ingatlant érdemes az interneten külön kampányban is meghirdetni. Bár napjainkban a nyomtatott sajtóban történő reklámozás jelentősen visszaszorult, azért előfordul, hogy az ingatlanhoz igazodó helyi vagy országos sajtóban, reklámújságban, szórólapon is hirdet az iroda.

Az ingatlanközvetítő sok esetben időt és fáradtságot takarít meg az eladónak azzal, hogy előzetesen kapcsolatba kerül az érdeklődővel, ami egyrészt biztonságot ad az eladónak, másrészt így elkerülhető, hogy a helyszínen derüljön ki, az érdeklődő a megtekintés idején még nem kész a vásárlásra. Ugyanakkor ha létrejön a megegyezés, a közvetítő akár azonnal elindítja a szerződéskötéshez szükséges teendőket, felügyel minden fontos lépést, így például azt, hogy a vevőhöz ne kerüljön át hamarabb a tulajdonjog és a birtokjog, míg a teljes összeg kifizetésre nem került, egy szóval végigkíséri az ingatlaneladási folyamat minden stádiumát.

Az ingatlanközvetítő jutaléka

Az ingatlan közvetítés jutaléka országonként változó nagyságú és rendszerű. Vannak országok, ahol a vevő fizeti, vannak, ahol az eladó és vegyes rendszer is létezik, így például Ausztria, ahol a vevő-eladó egyaránt fizet jutalékot. Magyarországon a jutalék kifizetése az eladót terheli, hiszen vele köt szerződést az ingatlan közvetítő iroda.

A jutalék az ingatlan eladásához kapcsolódó költséget jelent,  általában ez az eladási ár  2-5 %-a közötti összeg. Sokan ennek nagysága alapján választanak közvetítő irodát. Nagyon alacsony jutalék esetében legtöbbször nincs igazán mögöttes tartalom, úgy mint gyors ügyintézés, hatékony hirdetés, jogi háttér, professzionális munkavégzés, megbízhatóság, tapasztalat. Érdemes tehát átgondolni, milyen szolgáltatást tud biztosítani egy 1-2 %-os jutalékkal dolgozó közvetítő és valóban van-e annyi hozzáadott érték ott, ahol akár 5-6 százalékot is elkérnek. A magasabb jutalékkal dolgozó franchise típusú rendszerben működő irodáknál jellemzően beépül a költségekbe a franchise-díj is, ami nem feltétlenül jelent magasabb szolgáltatói színvonalat az ügyfelek számára.

Hogyan válasszam ki a megfelelő ingatlan közvetítőt?

Egy jó ingatlanközvetítő jelentősen megkönnyítheti az ingatlankereső dolgát vagy a másik oldalon az eladó feladatait. Tény azonban, hogy mára az ingatlanközvetítői szakma felhigult, gyakorlatilag már bárkiből lehet ingatlanos, megfelelő tudás, tapasztalat és iroda nélkül. A jó ingatlanosnak azonban a környéken híre van, amit legfőképpen tapasztalata és széles ügyfélkörének pozitív véleménye befolyásol.

Az egyik leghitelesebb csatorna a megfelelő ingatlaniroda kiválasztásakor az ajánlás, ennek ellenére célszerű interneten is kutakodni, mielőtt irodát választunk. Érdemes megnézni, hogy az adott ingatlanközvetítő milyen jellegű ingatlanokkal foglalkozik és milyen színvonalú az ingatlan hirdetése, így a leírás, fotók, alaprajzok, továbbá milyen egyéb szolgáltatások tartoznak az irodához, mennyire rugalmas a nyitvatartás.

Az ingatlan eladásánál fontos szempont, hogy milyen típusú ingatlanközvetítő irodát választunk,  kisebb, független irodát vagy nagyobb, franchise típusú hálózatot. Egy független irodánál jobban odafigyelnek az ügyfélre, jellemzően alacsonyabb a jutalék, emellett speciális igényeket is kielégítettnek. A franchise rendszerben működő irodahálózatok ingatlankínálata közösen jelenik meg, sok ingatlanközvetítőt foglalkoztatnak, ugyanakkor magas a fluktuáció könnyen személytelenné teszi a szolgáltatást.

Meghatározó lehet az első benyomás és a szimpátia is sokat számít, hiszen együttműködés jön létre a két fél között. Alapvető szempont őszintén feltárni a szándékokat, anyagi lehetőségeket, annak érdekében, hogy az ingatlanközvetítő tisztában legyen ügyfele igényeivel és adott esetben ne terhelje őt szélsőséges ajánlatokkal.

"közvetítő mennyire felkészült a szakmájában"

Emellett azt is érdemes figyelni a közvetítő mennyire felkészült a szakmájában, tisztában van-e az ingatlanpiaci körképpel, a környék adottságaival, ismeri-e a település várható fejlesztéseit, és tud-e összehasonlító adatokkal szolgálni az eladni kívánt ingatlan kapcsán. A megbízás aláírásával elkezdődik az együttműködés, az ingatlanközvetítő rendszeresen jelentkezik telefonon, beszámol az érdeklődés nagyságáról, akár úgynevezett látogatottsági statisztikát is küld megbízójának. Tájékoztatja az eladót az érdeklődök visszajelzéseiről, szükség esetén ajánlatot tesz a jobb eladhatóság érdekében.

Egy ingatlan bemutatása során a legmeghatározóbb elem a vevő első benyomása. Érdemes tehát tudatosan előkészíteni a bemutatásokat, így például egy nyugati fekvésű lakást célszerűbb a délutáni napsütésben bemutatni. Sokat számít a jó illat, fény vagy az esti órákban történő bemutatás esetén a kellő megvilágítás. Bizonyos problémák esetén, úgy mint beázás, falrepedés vagy vizesedés -  melyek elbizonytalaníthatják az érdeklődőt - célszerű megelőzni a várható kérdéseket egy szakértői véleménnyel.

Összességében a költség - eredmény egyenleget megvizsgálva elmondható, hogy bár költséggel jár az eladónak az ingatlanközvetítői szolgálatás, ugyanakkor nem kell feleslegesen hirdetésekre költeni, tanulmányozni az online eladási felületeket, és utánajárni a leghatékonyabb hirdetési portáloknak. Egy iroda mindig több potenciális vevőt visz bemutatásra, így nagyobb valószínűséggel produkál eredményt, mint az eladó. Az Aktív ingatlaniroda 20+ éves tapasztalattal, több mint 100 eladásra kínált ingatlannal, kifejezetten panorámás ingatlan kínálattal és teljes körű szolgáltatási palettával várja ügyfeleit Balatonfüred szívében.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.